Recept – Äppelkompott med Crunchy och Vaniljkesella

Detta är lätt för dig Felicia!😉

En otroligt snabb och underbart god efterrätt som passar i princip alla! Dock är det en riktig kaloribomb men det finns ett litet alternativ för oss som vill frossa i sötsaker utan att gå upp i vikt! Mer om det sedan!

Äppelkompott:

3 msk smör

3 Äpplen (Skalade, urkänade och hackade)

2-4 tsk kanel

1/2 dl Strösocker (Alt. rörsocker)

1/2 dl Muscovado Socker

(1/2 krm Salt)

Servering:

Crunchy Müsli (klicka här för att se vilken sort jag menar, det är i princip sötad, karamelliserad müsli)

Vaniljkesella

Instruktioner:

Skala, kärna och hacka äpplena i ca 1×1 cm stora kuber. Smält smöret i en kastrull och häll i äpplena under omrörning. Blanda i sockret och kanelen och fortsätt röra tills allting är blandat. Koka i ca 20 minuter men fortsätt röra lite då och då för att se till att det inte bränner fast. Tänk på att detta bara är förslag på mått du kan använda dig av! Det är helt upp till dig hur mycket kanel eller socker som passar din smak. Personligen gillar jag smaken av muscovado socker så jag brukar ta ganska mycket sådant, och sedan mindre strösocker men det viktigaste är att det blir lagom mängd! Prova dig fram och smaka av under hela processen tills du får det så som du vill ha det!

Servering:

Börja med ett lager äppelkompott och lägg sedan över crunchy och vaniljkesella i lager. Så allt det blir kompott, crunchy, kesella, kompott, crunchy, kesella och sedan kan du köra hur många lager som helst! Det är upp till dig!

Ett lite mer onyttigt och sött alternativ är att ha vaniljvisp istället för kesella! Det blir otroligt gott med det fluffiga i kontrast till det mer knapriga med müslin!

Ett alternativ min buddy Felicia berättade om för mig i skolan idag är en ny sötningsmetod vid namn Stevia! Det är en växt från Paraguay som fungerar precis som socker fast utan kalorierna! Det låter lätt värt att kolla upp tycker jag, men eftersom jag inte har provat det själv vet jag inte hur det fungerar eller vart man kan köpa det.

Hoppas ni provar denna rätt och finner den lika sjukt god som jag gör!

Credit till min talangfull pappa Michael Coquard som kommer på fantastiska rätter som denna😛

3 thoughts on “Recept – Äppelkompott med Crunchy och Vaniljkesella

  1. Awe haha vad gullig du e Julia!❤ Låter CP-gott, ska läsa receptet lite mer ingående ikväll… Stevia kan du köpa på ICA på möllan… det var där jag köpte det iallafall men jag är säker att Stevia finns i alla ICA-affärer. YUMMIE!

    Imorse gjorde jag en varm choklad på stevia, kakao och havremjölk… Det blev nästan lika gott som vanlig men det är MYCKET nyttigare och inte en lika stor kaloribomb.

    Pussar

    /Felicia

  2. I’m not sure where you are getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking for this info for my mission.

Leave a Reply

