Mer om foundation primers!

Här har vi ett snabbt inlägg där vi går igenom, hur, när, vad, var och varför man använder en primer!

Foundation Primer appliceras innan någon form av bas. Det är som en grund som bildar ett skyddande lager mellan din egen hud och din foundation. Resultatet blir en bas som håller längre, glider på lättare och ser mer naturlig ut!

Jag har bara provat 3 olika primers och jag har helt klart favoriter bland dem.

E.l.f Mineral Infused Face Primer

Väldigt silikon baserad och känns väldigt len när man applicerar den vilket gör att min foundation glider på helt felfritt. Den är väldigt bra på att matta ner T-zonen men den får inte riktigt min foundation att hålla. Den är väldigt billig men man får otroligt lite produkt så i längden är den faktiskt mycket dyrare än vissa andra primers.

Rimmel Fix & Perfect Pro Primer

Usch… Känns precis som en vanlig fuktkräm och gör INGEN skillnad på applicering, hållbarhet och är inte heller bra på att kontrollera olja. Helt bortkastade pengar.

Smashbox Photo Finsih Primer

Yep… Dyr. Men det är en kultklassiker av en anledning! Detta är “the primer of the primers” och definitivt den mest köpta och mest älskade primern över hela världen. Massvis med kändisar använder den regelbundet och några av mina favorit makeup artister kan inte leva utan denna produkt. Den gör verkligen så att min foundation håller längre, och den ger nästan en “soft” look. Som om man hade använt någon form av retuscheringsverktyg för att skapa än jämnare hud! Det går inte att beskriva med ord utan måste testas!

Det finns även en hel del färgade primers!

Jag har själv inte provat några men här kan jag gå igenom vad de har för olika effekter:

  • Grön – Antagligen den vanligaste formen av färgad primer. Reducerar rodnad och rödhet så som finnar. L’oreal Studio Secrets Anti Redness Primer
  • Rosa/Persika och Lila – Används för att ge en illusion av en jämnare hudton. Balanserar hudens färger och täcker hyperpigmentation. Det ger helt enkelt ett jämnt utseende. L’oreal Studio Secrets Anti Dull Skin Primer och Smashbox Photo Finish Balance Primer
  • Skimmrig – Ger lyster. Mardröm för rynkor och hud som har ojämn yta men en dröm för er med perfekt/torr hud. MAC Strobe Cream
  • Bronze – Ger uppenbarligen en lite mörkare nyans som får dig att se mer solbränd ut! Laura Geller Spackle Tinted Under Makeup Primer i färgen Bronze. 
Hoppas detta var hjälpsamt och har ni några fler frågor är det bara att lämna en kommentar!
De närmaste dagarna kommer antagligen inte bestå av så mycket bloggande för min del, eftersom jag har helt galet mycket att göra!

Leave a Reply

