Enkel, billig och effektiv akne behandling!

Här är en ingrediens som jag tror väldigt få av oss har tänkt på att använda när det kommer till hudvård. Nämnligen salt! Jag vet inte om jag är den enda som märkt att min hy oftast känns mycket lenare och slätare efter jag har badat i saltvatten?

Det är för att salt läker sår och binder vävnad på ett naturligt sätt vilket ger din hy en finare textur. Alltså kan det minimera porer samt behandla inflammerade områden så som finnar, pormaskar eller andra problem!

Här har vi några olika sätt man kan använda saltet:

1. Som ångbad

Ett ångbad är otroligt renande och är något var och en bör göra minst en gång i månaden men helst flera gånger i veckan! Om man lägger till några matskedar salt i vattnet blir effekten ännu tydligare eftersom saltet sugs upp i huden när det löses upp i vattnet.

Gör såhär:

Koka upp ca 1 – 1 1/2 liter vatten i en kastrull och häll över det i en skål. Håll ditt ansikte över skålen och täck över ditt huvud samt skålen med en handduk eller en tygbit för att ångan ska bli mer koncentrerad. Det känns ganska varmt och obehagligt men blir det för jobbigt är det bara att lyfta bort huvudet lite och sedan köra igen!

VIKTIGT! Du måste använda havssalt annars blir det inte samma effekt. 

2. Som ansiktsmask

Koka upp lite vatten och havssalt som du sedan häller över en ren tygbit eller en gammal handduk. Jag rekommenderar att klippa ut hål för dina ögon och din näsa i tygbiten innan du använder den! Låt sedan tygbiten sitta på ditt ansikte i ca 10 -20 minuter.

3. Som skrubb

Jag brukar använda en blandning av citron juice och socker som skrubb men efter att ha fått reda på den här informationen funderar jag på att byta ut sockret mot salt istället! Annars vet jag med säkerhet att en bra metod är honung och salt blandat som du sedan masserar in i huden i några minuter innan du sköljer och applicerar fuktkräm.

Min hemmagjorda skrubb som är rätt inzoomad och i rätt dålig bildkvalitet:

 

4. Som kroppsbehandling

Detta är det smartaste sättet enligt mig eftersom jag vet att jag inte är den enda som lider av finnar på kroppen! Har du ett badkar så prova att hälla några matskedar havssalt i vattnet innan badkaret är fyllt för att ge saltet tid att lösas upp. Sedan måste du skölja av kroppen noga innan du stiger upp men det är det värt om det innebär att alla finner och problem försvinner! Jag har inte provat detta själv men har hört massa god kritik om metoden och ser verkligen fram emot att testa det!

 

Hoppas ni provar något av detta och att det fungerar bra för er!

 

One thought on “Enkel, billig och effektiv akne behandling!

  1. Grymt många roliga tips som är värda att försöka med! Verkar inte finnas något som botar akne för oss alla, så allt sånt här blir både roligt och spännande att testa! Tackar för tipsen!

Leave a Reply

